The Venezuelan Diaspora: Evidence from the Peruvian Labor Market

Expositor / Institución
Maria Noelia Romero
Seminarios UCEMA

Este seminario se desarrolla en el marco de los Ciclos de Análisis Económico de la UCEMA.

La charla se dictará en español y con modalidad híbrida, pudienso participar presencialmente en nuestra sede en Reconquista 775 o vía zoom.

This paper studies the unprecedented inflow of Venezuelan immigrants to Peru with a particular focus on Peruvian-born employment and wages. The Peruvian labor market's main features are (1) a large informal sector with only 28% of workers covered by employer health insurance, and (2) a relatively low-skilled workforce, two-thirds of whom have obtained a high school degree or less.  By December 2018, Peru received more than 870,000 Venezuelan immigrants, most of whom arrived between 2017 and 2018, and approximately 85% of the immigrants settled in Lima and Callao provinces, the largest metropolitan area in Peru. This immigrant influx represents an 8.3% increase in the 2017 population in Lima and Callao. I study the impact of the net inflow of immigrants in Lima and Callao between 2014 and 2018 using a difference-in-difference approach at the neighborhood level. Findings show that high-immigration neighborhoods have, on average, 2 percentage points higher employment and 2% less weekly wages than low-immigration areas after 2017. These effects on Peruvian labor market outcomes are driven by the formal sector, and primarily affect low-skilled Peruvians. The results imply that the immigration shock did not crowd-out Peruvian-born employment, nor the less skilled workers which usually are also constrained by the minimum wage policy. I suggest that the Lima-Callao metropolitan area absorbed the 7.5% labor supply increase between 2017 and 2018.

Expositora
Maria Noelia Romero

Candidata al Doctorado en Economía por la Universidad de Illinois Urbana-Champaign. Licenciada en Economía por la Universidad Nacional de Tucumán y la Master en Economía en la Universidad de San Andrés. Se especializa en áreas relacionadas economía laboral y desarrollo económico. Su investigación explora tópicos de migración, educación, e historia económica en países en desarrollo.

Modera
Streb
Jorge Streb

Ph.D. in Economics, University of California at BerkeleyDirector de Investigaciones Economista, su licenciatura es de la Universidad de Buenos Aires y su doctorado de la University of California, Berkeley. Especializado en economía política, con publicaciones en reconocidas revistas académicas internacionales, sus intereses de investigación incluyen la influencia de las instituciones y de la ideología, así como la economía de la información, el uso del lenguaje y las señales. Profesor Investigador de la Universidad del Cema desde 1995, antes dio clases en la Universidad Católica Argentina, la Universidad de Buenos Aires, la Universidad de San Andrés, la Universidad Torcuato Di Tella y el Instituto de Desarrollo Económico y Social. Profesor invitado de la Universidad Nacional de Tucumán, la Universidad Nacional de San Luis, la Universidad del Pacífico (Lima) y el Insper (San Pablo, SP). Investigador visitante en el Banco Interamericano de Desarrollo. Se desempeñò en el Banco Central de la República Argentina (BCRA). Editor del Journal of Applied Economics desde 2008.

Director de la carrera BA - Artes Liberales y Ciencias