Fleet renewal or supply growth?

We examine the impact of new aircraft (A320neo, B737 MAX) on total CO2 emissions, seeking to determine whether their greater fuel efficiency may be offset by supply growth. We draw on granular global data at the aircraft–airline–route level between 2017 and 2023 and employ propensity score matching and entropy balancing to build a sample of comparable airline–route pairs operated or otherwise by new aircraft. We then analyze how the share of new aircraft correlates with supply and carbon emissions by estimating a high-dimensional fixed effects model. If the new aircraft simply replace older versions, we would expect no relevant impact on supply and a reduction in carbon emissions (the fleet renewal hypothesis); however, if these new aircraft are used more intensively than their older counterparts or they serve as a tool for airline growth, we would expect an increase in supply that might even offset their greater fuel efficiency (the supply growth hypothesis). Overall, we find that the adoption of new aircraft has led to a substantial increase in supply that does, in part, offset the greater fuel efficiency. However, in the case of North America, the network airlines, and shorter routes, we find evidence in support of the fleet renewal hypothesis; in contrast, in the case of Asia and the Middle East, the low-cost airlines, and longer routes, we find evidence supporting the supply growth hypothesis. All in all, our results point to the limitations of new aircraft for reducing carbon emissions at the global level.

Licenciada en Economía por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Tiene un Máster en Economía, Competencia y Regulación de Servicios Públicos y un Máster en Economía, ambos por la Universidad de Barcelona (UB). Valeria también es Doctora en Economía por la Universidad de Barcelona. Es Profesora en TecnoCampus, Universidad Pompeu Fabra. Sus principales intereses de investigación se centran en el sector del transporte, con especial atención a la competencia, la regulación, la sostenibilidad y la evaluación de políticas.

Doctor en Economía por la Universidad de Barcelona (UB), y tiene un máster en economía por la Universidad de Warwick (UW). Ha realizado estancias de investigación en la Universidad de Cornell (UC), British Columbia (UBC) y las Palmas de Gran Canaria (ULPGC). Es catedrático en Economía en la Universidad de Barcelona (UB). Sus principales intereses de investigación se centran en el sector del transporte, con especial atención al análisis de sus externalidades negativas y positivas, la competencia y la evaluación de políticas.

Doctor en Economía, University of California at Berkeley. Director de la Licenciatura en Artes Liberales y Ciencias, un bachillerato universitario (BA). Fue presidente de la Asociación Argentina de Economía Política y editor en jefe del Journal of Applied Economics. Publicó en Ensayos Económicos, Económica, Journal of Development Economics, Estudios de Economía, Journal of International Economics, Journal of Public Economic Theory, Public Choice, Kyklos, Economics & Politics, Economía LACEA Journal y History of Economic Ideas, entre otras revistas académicas. Trabaja en un libro sobre el BA para flexibilizar la educación universitaria en Iberoamérica. Ciclista urbano y corredor.