Análisis Económico

Fleet renewal or supply growth?

The impact of new aircraft on carbon emissions
Fecha
Duración
90 minutos
Modalidad
Presencial
Expositor / Institución
Valeria Bernardo (TecnoCampus – UPF) y Xavier Fageda (University of Barcelona)
Ciclo de Seminarios de Análisis Económico

We examine the impact of new aircraft (A320neo, B737 MAX) on total CO2 emissions, seeking to determine whether their greater fuel efficiency may be offset by supply growth. We draw on granular global data at the aircraft–airline–route level between 2017 and 2023 and employ propensity score matching and entropy balancing to build a sample of comparable airline–route pairs operated or otherwise by new aircraft. We then analyze how the share of new aircraft correlates with supply and carbon emissions by estimating a high-dimensional fixed effects model. If the new aircraft simply replace older versions, we would expect no relevant impact on supply and a reduction in carbon emissions (the fleet renewal hypothesis); however, if these new aircraft are used more intensively than their older counterparts or they serve as a tool for airline growth, we would expect an increase in supply that might even offset their greater fuel efficiency (the supply growth hypothesis). Overall, we find that the adoption of new aircraft has led to a substantial increase in supply that does, in part, offset the greater fuel efficiency. However, in the case of North America, the network airlines, and shorter routes, we find evidence in support of the fleet renewal hypothesis; in contrast, in the case of Asia and the Middle East, the low-cost airlines, and longer routes, we find evidence supporting the supply growth hypothesis. All in all, our results point to the limitations of new aircraft for reducing carbon emissions at the global level.

Expone
Valeria Bernardo

Licenciada en Economía por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Tiene un Máster en Economía, Competencia y Regulación de Servicios Públicos y un Máster en Economía, ambos por la Universidad de Barcelona (UB). Valeria también es Doctora en Economía por la Universidad de Barcelona. Es Profesora en TecnoCampus, Universidad Pompeu Fabra. Sus principales intereses de investigación se centran en el sector del transporte, con especial atención a la competencia, la regulación, la sostenibilidad y la evaluación de políticas. 

Expone
Xavier Fageda

Doctor en Economía por la Universidad de Barcelona (UB), y tiene un máster en economía por la Universidad de Warwick (UW). Ha realizado estancias de investigación en la Universidad de Cornell (UC), British Columbia (UBC) y las Palmas de Gran Canaria (ULPGC). Es catedrático en Economía en la Universidad de Barcelona (UB). Sus principales intereses de investigación se centran en el sector del transporte, con especial atención al análisis de sus externalidades negativas y positivas, la competencia y la evaluación de políticas.

Modera
Jorge Streb
Jorge M. Streb

Director de Investigaciones Economista, su licenciatura es de la Universidad de Buenos Aires y su doctorado de la University of California, Berkeley. Especializado en economía política, con publicaciones en reconocidas revistas académicas internacionales, sus intereses de investigación incluyen la influencia de las instituciones y de la ideología, así como la economía de la información, el uso del lenguaje y las señales. Profesor Investigador de la Universidad del Cema desde 1995, antes dio clases en la Universidad Católica Argentina, la Universidad de Buenos Aires, la Universidad de San Andrés, la Universidad Torcuato Di Tella y el Instituto de Desarrollo Económico y Social. Profesor invitado de la Universidad Nacional de Tucumán, la Universidad Nacional de San Luis, la Universidad del Pacífico (Lima) y el Insper (San Pablo, SP). Investigador visitante en el Banco Interamericano de Desarrollo. Se desempeñó en el Banco Central de la República Argentina (BCRA). Editor del Journal of Applied Economics desde 2008.