Análisis Económico

Looking inside the ballot box: gender gaps in Argentine presidential elections

Osvaldo Meloni
Ciclo de Seminarios de Análisis Económico

Since women were given the right to vote in the first half of the 20th century, several studies verify the existence of noticeable differences in women and men voting conduct. Theories explaining such behavior rely mainly on stereotypes, differences in values as well as disparities in self perceptions of men and women This paper, using a unique and unusual gender-segregated voting booths that was in use in Argentina until 2007, suggests that labor market incentives play a key role explaining the electoral gender gap. Our estimations, that come out from a panel data of five presidential elections at district level, show that the voting gender gap reduces as women acquire the head of household status. That is, as women face analogous incentives to men, their evaluation of the incumbent performance and their policies tend to be similar to males leading to a reduction in the gender gap.

Descargar documento de trabajo

Descargar presentación

Expone
Osvaldo Meloni

Dr. en Economía, UdeSA.

Osvaldo Meloni nació en San Miguel de Tucumán. Obtuvo el título de Licenciado en Economía en la Universidad Nacional de Tucumán (UNT), de Máster en Economía en el Centro de Estudios Macroeconómicos de Argentina (CEMA), de Master of Arts (Economics) en la Universidad de California, Los Ángeles (UCLA) de EE.UU. y de Doctor en Economía en la Universidad de San Andrés. Es profesor titular de la Cátedra de Economía Industrial (UNT). Dictó cursos de grado y posgrado en diversas universidades del país. Fue Director de Programas de Investigación de la Fundación del Tucumán, consultor del BID y del Banco Mundial y Director del Instituto de Investigaciones Económicas de la UNT. Obtuvo una Mención de Honor en el concurso de la Asociación de Bancos Argentinos de 1990, el Primer Premio “Fulvio S. Pagani” en el concurso de la Fundación ARCOR de 1999 y el Premio Centenario Academia Nacional de Ciencias Económicas 2014. Es autor de los libros Análisis Económico de las Políticas de Prevención y Represión del Delito en Argentina (con Ana María Cerro) e Historia Económica de las Regiones Argentinas (con Bandieri, Coria López, Dabus, Llach, Rosales y Visintini). Asimismo, es compilador de los libros Progresos en Economía Política de la Política Fiscal, Investigaciones sobre Economía de la Delincuencia (con Ana María Cerro), Incentivos perversos, gobernantes oportunistas y votantes racionales (con José Bercoff). Publicó artículos en revistas internacionales entre las que se destacan Journal of Iberian and Latin American Economic History, Economics of Governance, Research in Economic History, Economics & Politics, International Review of Law and Economics, Public Finance and Management, Journal of Applied Economics y Economics Letters.

Modera
Jorge Streb

Ph.D. in Economics, University of California at Berkeley. Director de Investigaciones. Director de la carrera de BA - Licenciatura en Artes Liberales y Ciencias.