Educational Freedom Seminar

Time and space. Two variables to resignify high school education

1:30hs
PhD. José María Lagreca
Seminarios UCEMA

The organization of most high schools was done based on a linear model drafted in the XIXth century, based on a rigid and uniform use of school time and space. However, we ask teachers to promote autonomous work, to pay attention to the social surroundings while in class, to foster active participation of students, and to use digital technologies. It is not easy to make compatible such different criteria. Hence, it is necessary to design a school organization based on the flexible and agile use of time and space, in order to motivate the learning processes of the students, as well as the teaching of the instructors, while keeping in mind the integral development of the former. There are experiences that show that another high school education is possible.

PhD. José María Lagreca

Profesor para la Enseñanza Primaria. Abogado (U.B.A.). Profesor en Ciencias de la Educación (U.N.L.Z.). Máster en Nuevas Tecnologías (UNED, Madrid), Experto Universitario en Diseño e Implementación de Proyectos de E-learning (U.T.N.).

Es Profesor Ordinario en la cátedra de Didáctica y Currículo II de la Pontificia Universidad Católica Argentina y Presidente de la Fundación Nuestra Señora de la Paz. Se ha desempeñado como docente y directivo en todos los niveles educativos, en la gestión estatal y privada. Rector del Instituto Superior Nuestra Señora de la Paz, Rector del Instituto del Profesorado del CONSUDEC, Presidente del Consejo de Educación Católica de la Arquidiócesis de Buenos Aires, Subdirector y Director Nacional de la S.N.E.P., Asesor del Ministerio de Educación de la Nación, Consultor de entidades públicas y privadas.

Entre sus publicaciones figuran: “La escuela, centro de la transformación educativa”, “La formación docente basada en el desarrollo de competencias”, “La tutoría: un espacio para la prevención y la construcción”, “La Educación Superior en el Sistema Educativo Argentino”.