Análisis Económico

Two to Tango: Firms' Mismanagement, State Capacity, and the Low Productivity Trap

Híbrida
José Carlos Rodríguez Pueblita
Ciclo de Seminarios de Análisis Económico

There is evidence that productive firms in developing countries like India, China, and Mexico do not expand as rapidly as their US counterparts due to a mix of financial -specially for smaller firms- and organizational factors -mainly in larger firms- (Bartelsman, et al., 2009, Hsieh and Klenow, 2009), misallocation of resources, among other frictions that are correlated with weaker governmental institutions, measured by contract enforcement, crime, and corruption (Bloom et al., 2022; Acemoglu and Dell, 2015; Acemoglu and De Feo, 2022). I provide a rationale of the relationship between governments and firms describing it as game where resources allocation is determined simultaneously, explaining low productivity as an outcome of misallocation in both private and public sectors. We use local-level data from Mexico (a federation, as Argentina and Brazil) to validate results obtained from the model.

José Carlos Rodríguez Pueblita

Profesor de economía en el IPADE Business School en la Ciudad de México. Se especializa en métodos cuantitativos, economía política y finanzas. Es doctor en economía por la Universidad de Pennsylvania y licenciado en por el Instituto Tecnológico Autónomo de México (ITAM). Fue profesor e investigador invitado en la Escuela de Gobierno John F. Kennedy de la Universidad de Harvard y profesor de la escuela de economía y negocios del ITAM. En el sector público fue Director General de Evaluación y Monitoreo de Programas Sociales en la Secretaría de Desarrollo Social, Secretario de Finanzas del Estado de Michoacán, y asesor de dos Secretarios de Hacienda. En el sector privado trabajó como consultor en Protego Asesores (Evercore) y McKinsey & Co.

Jorge Streb
Jorge M. Streb

Ph.D. in Economics, University of California at Berkeley.

Página personal